Puhanuna ja rõõmsana lugesin Pariisist naasnuna läbi enne reisi pooleli
jäänud viimase "Väikese kunstiraamatu". Sedakorda Picassost. Eks ta
reisi arvestades nüüd natuke lõnksust välja läks, sest kuigi Picasso on küll
Pariisiga väga tugevalt seotud, siis meie reis oli lühike ja sõelale jäid
kunstimaailmast impressionistid. Nemad said lausa teemapäeva, kuna külastasime
nii Orsay muuseumi kui Givernyd. ;) Aga Claude Monet'st ma olen siin juba
kirjutanud ka õnneks.
Nii et Picasso juurde tagasi. Ja nagu ikka selle seeria puhul, ei arvusta ma
mitte raamatut, vaid räägin sellest, mida mina kui kunsti-diletant ise õppisin.
Vabandan ette, tegin nii lühidalt, kui suutsin, aga siiski...
Alustuseks peab muidugi mainima, et Picasso populaarsus naiste seas ei ole küll
mingi imeasi, sest ta nägi tõesti hea välja. ;) Ka vanema härrasmehena säilis temas ühtaegu nii
soliidsus kui atraktiivsus. Naised olidki Picasso jaoks suurim
inspiratsiooniallikas ja nii nad järjest riburadapidi tema elust läbi käisid –
Fernande, Eva, Olga, Marie-Thérèse, Dora, Françoise ja Jacqueline. Abielus oli ta
neist vaid priimabaleriin Olga Koklovaga ja alles pärast tema surma ka
Jacqueline Roque'iga. Igaühel oli kanda oma eriline roll ja teistest erinev
inspiratsioonipalang, kuid ühtviisi olulised olid nad Picasso jaoks nii või
teisiti.
Picasso
võttis lapsepõlvest kaasa kunstnikust isalt saadud maalimise algtõed ja isa
armastuse tuvide vastu, emalt aga perekonnanime. Isa meelehärmiks oli aga peagi
selge, et "ilusat" akadeemilist kunsti sealt pikalt ei tule.
Barcelonas käis ta läbi modernistidega ja kõvasti mõjutasid teda ka
Toulouse-Lautrec ja juugendstiil. Ja nii ta katsetama hakkaski.
Ilmselt
siiski suurim hetk tema elus saabus aastal 1900, mil ta Pariisi kolis. Algus
polnud kiita, sest sõber Casagemas tegi õnnetu armastuse pärast enesetapu ja
Picasso loomingus algas raskemeelsust väljendav sinine periood. Melanhoolne
sinine imbus alustuseks üksikutesse elementidesse, kuid võttis lõpuks päris
võimust ning muutis maalid vahel isegi täiesti monokroomseks.
Vaid
paar aastat hiljem tuli aga Pablo ellu Fernande, kes tõi endaga lüürilise roosa
perioodi arlekiinide, boheemlaste ja ränduritega. See läks ka rahvale paremini
peale ja Picasso kunsti hakati kenakesti ostma. Aga nagu me kõik teame, ei jäänud
see roosamanna väga kauaks kestma, sest nüüd hakkas Picasso ikkagi otsima
midagi uut ja huvitavat. "Avignoni neiud" raiusid kunstiskeenesse
kena kubistliku augu ja näitasid, et realismi võib vabalt algosakesteks lõhkuda
ja volilt tagasi panna. Kunstnik ei pidanudki ainult kujutama, vaid võis
päriselt luua - täpselt nii, nagu tema parasjagu tahtis. Ja
kui ta juba kokku panemas oli, siis võttis ta peale maalide ette ka kollaaži ja
kolmemõõtmelise assamblaaži.
Üldiselt
võiks siin nüüd jätkata veel kolm kilomeetrit sellega, kuidas Picasso jõudis
katsetada klassitsismi, sürrealismi ja fotograafiaga, kuidas tema jaoks oli
tähtis joon, kuidas tema loomingus oli nii harmooniline kui barbaarne periood,
kuidas ta arendas välja täiesti oma stiili ja kuidas temast sai korraks isegi
kommunist ja kuidas ta lõi teatrietenduste jaoks dekoratsioone, eesriideid ja
kostüüme. Aga see kõik omandaks lõpuks blogi asemel raamatu mõõtmed. Ja kõik
teed viivad Picasso puhul välja mitte küll Rooma, aga väikesesse, baskide jaoks pühasse Hispaania linna.
"Guernica".
Kes meist seda ei teaks või näinud poleks. Kuigi see oli tellimustöö, valas
Picasso sinna sisse ilmselt kogu meeleheite ja empaatia, mida ta kodusõja
ohvrite vastu tundis. Ka hilisemad sõda ja Korea veresauna kujutavad tööd ei
jäta kahtlust, mida Picasso arvas nii agressoritest kui ohvritest. Need pildid
ei ole kuskilt otsast "ilus kunst", aga raske on
"Guernicat" vaadata ja see lihtsalt ära unustada. See lihtsalt mõjub,
kõnetab, lausa karjub. Maailm ei ole alati ilus, armas ja õrn. Siin on hirmu ja
õudust, mida ei saa maha vaikida.
Picassot võiks loomulikult kirjeldada sadade erinevate omadussõnadega, aga
minu jaoks isiklikult jääb refrääniks sõna "julge". Tal oli julgust
murda välja klassikalisest kunstist, julgust katsetada erinevate stiilide,
värvide ja materjalidega, isegi erinevate meediumitega (teater),
julgust astuda välja selle vastu, mida ta pidas ülekohtuseks ja
põlastusväärseks, julgust lahti öelda sellest, mida ta enam õigeks ei pidanud
(nt kommunistlik partei). Ta nagu ütleks kõigile meilegi: tee, mida armastad,
otsi uut ja huvitavat, ära karda katsetada ja piire lõhkuda, seisa oma
veendumuste eest – ja kui teed vea, siis ära jää sellesse kinni, vaid mine
lihtsalt edasi.
"Esimene armulaud" 1896. Oskas ju väga hästi maalida, isa rõõmuks. :)
"Elu" 1903. Sinine periood.
"Veiderdajatepere" 1905. Roosa periood.
"Avignoni neiud" 1907. Kubism.
"Viiul 'Jolie Eva'" 1912. Kollaaž.
"Naine punases tugitoolis" 1932. Sürrealism.
"Nuttev naine" 1937. Barbaarne periood.
"Guernica" 1937
Noor Picasso
Küps Picasso
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar